همشهری آنلاین: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت حضور آمریکایی‌ها یک تهدید جدی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا سردار سرلشکر محمدعلی جعفری که با خبرنگار شبکه الجزیره در مورد توان نظامی ایران و تهدید‌های نظامی آمریکا در منطقه صحبت می‌کرد تاکید کرد: آن‌ها در تیررس موشک‌های میان برد و راکت‌های ایران هستند.

در این گفت و گو خبرنگارالجزیره از سردار سرلشکر محمدعلی جعفری پرسید: بعضی کارشناسان نظامی می‌گویند مقایسه این وضعیت با آنچه در گذشته در زمان جنگ تحمیلی با عراق‌بوده، صحیح‌نیست، به‌خاطر اینکه آمریکا در خلیج(فارس) باتمام پایگاهایش در پاکستان، افغانستان و عراق حضور دارد. شاید بیننده‌ها حرف‌ها واعتماد به نفس شما را درک کنند، ولی شما در میدان عمل چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

سردار جعفری در پاسخ گفت:  حضور آمریکایی‌ها دراطراف ایران و اینکه ایران را به خیال خودشان محاصره کرده‌اند یک آسیب جدی برای آمریکایی‌هاست . آن‌ها خودشان به خوبی‌می‌دانند درتیررس مستقیم سلاح‌های دوربرد و توپخانه‌ای ما و حتی در تیررس موشک‌های میان‌برد و راکت‌های ایران هستند. این حضور آمریکایی‌ها در کشورهای اطراف به عنوان قدرت آن‌ها به شمار نمی‌رود و بلکه دقیقا، نقطه آسیب‌پذیری آنهاست.این یک تحلیل نظامی است. یک تحلیل‌گر آمریکایی نیز به‌آن اشاره کرده بود و تحلیل درستی است.

تصور این که آن‌ها قصد حمله زمینی را دارند، درست نیست، ما حمله زمینی آمریکایی‌ها را به ایران تقریبا محال می‌دانیم و فکر نمی‌کنیم اینقدر نیروهای نظامی آمریکا و حتی سیاستمدارانشان بی‌عقل باشند که بخواهند چنین کاری را انجام دهند.

آن‌ها می‌دانند چرا توانستند عراق را اشغال کنند، عراق با ایران خیلی تفاوت دارد. درعراق مردم با حکومت صدام نبودند، ظلم ‌و ستمی که صدام به مردم کرده‌ بود باعث شد از او دور شده و متنفر شوند. اگر به آن‌ها اجازه می‌دادند خود مردم عراق علیه حکومت صدام قیام می‌کردند.

این وضع در ایران نیست. ایرانی اگر مشکلی نیز دارد به هیچ بیگانه‌ای اجازه نمی‌هد نیروهایش را به خاک ایران بیاورد. ایرانیان درطول تاریخ ثابت کرده‌اند در مقابل تجاوز بیگانه متحد می‌شوند. (آمریکایی‌ها ) اینها را خوب می‌دانند و تصور هجوم زمینی به ایران را نمی‌کنند، ولی اگر بخواهند ایران را تهدید کنند، شاید (حماقت کرده) بمباران کنند و یا موشکهایی را به هدف‌هایی در ایران پرتاب کنند و چون در این حد حمله‌اشان محدود می‌شود، در چنین صورتی حضور نیروهای آنها اطراف ایران آسیب پذیر خواهد بود و برای ما این امر نقطه‌قوت محسوب می‌شود، بنابراین فکر نمی‌کنم حضوربیش از ‪۱۵۰‬هزار  آمریکایی و نیرویی که اطراف ایران وجود دارند، نقطه قوتی برای تهدید ایران باشد و دقیقا تحلیل ما اینست که نقطه ضعف آنهاست.

  • هنگامی که‌می‌گویید این نقطه ضعف آنهاست آیا هرجایی که نیروهای آمریکایی وجود دارند، شما قادر به ضربه‌زدن به آن‌ها هستید؟

بله، اگر در منطقه‌ای، آمریکایی‌ها حضور داشته باشند و از آنجابرای حمله به ما استفاده کنند، این حق مسلم ما است که پاسخ تهاجم این نیروها را به سرزمین‌مان بدهیم. البته من می‌دانم که این نگرانی در کشورهای اطراف وجوددارد. به ‌هر حال نیروهای نظامی آمریکا در آنجا مستقر هستند. اما اگر جنگ علیه ما شروع شود، این حق برای کشوری که مورد هجوم قرار می‌گیرد، ایجادمی‌شود که در واقع وقتی نیروهای دشمن علیه ما اقدامی می‌کنند، با موشک یاهر سلاح دیگری دشمن را هدف قرار دهیم. البته به طور یقین این را هم مورد توجه قرار خواهیم داد که ملت و مردم آن منطقه آسیب نبینند و فقط نیروهای آمریکایی حاضر در آن منطقه مورد هدف قرار گیرند.

توان و دقت برد سلاح‌های که ما در اختیار داریم ، این اجازه را می‌دهد که بین مردم منطقه و نیروهای آمریکایی تفکیک قایل شویم.

طبیعی است بارها برای کشورهای مسلمان منطقه ثابت شده ایران هیچ هجومی را به کشورهای منطقه انجام نمی‌دهد و تنها از خود دفاع می‌کند. وقتی عراق وصدام به ‌ایران حمله کردند، بالاخره بخشی از مردم او را برای حمله به ایران همراهی کردند، اما، مردم عراق را هدف قرار ندادیم و روابط تاریخی بسیار خوب خود را با مردم عراق حفظ کردیم و این ارتباط و وحدت اسلامی خود را بی‌شک حفظ خواهیم‌ کرد.

همه ما معتقدیم آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است و وظیفه ماست که درمقابل استکبار جهانی بایستیم و به آن ضربه بزنیم و هر کشوری که از او ضربه نظامی دید، بر همه مسلمانان است که برای یاری آن کشور اسلامی بپاخیزند.

کد خبر 42738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز